Til Ungdom


Hei.

Kanskje du ikke har valgt dette selv? Kanskje du ikke har lyst til å være hos oss?

Det er helt greit. Du trenger ikke være enig i alt. Du trenger bare å være deg selv.


Hva er dette stedet, og hvor ligger det?

Dette er en vanlig bolig for ungdom som har det vanskelig på ulike måter. Noen er sinte, noen er lei seg, noen har opplevd ting som sitter i kroppen, og noen er bare lei av alt. Hos oss er det plass til det.

Boligen ligger i et rolig og landlig område i Skiptvet, omgitt av skog og natur. Det er kort vei til både Skiptvet og Askim sentrum.


Skole og hverdag

Du kan gå på grunnskole i Skiptvet, eller videregående i Askim, både studieforberedende og yrkesfag. Hvis skole ikke passer for en periode, finner vi noe annet meningsfullt sammen. Det viktigste er at du har noe å stå opp til, noe som gir deg mestring.


Hvordan er det å bo her?

Du bor sammen med andre ungdommer eller alene. Det er voksne til stede hele døgnet. Vi spiser sammen, lager planer sammen, og gjør aktiviteter - turer, trening, eller ting du liker. Du har også mulighet til å trekke deg tilbake når du trenger det. Vi prøver å gjøre hverdagen trygg og forutsigbar.

På tunet har vi en egen bolig hvor venner og familie kan komme på besøk og overnatte, i rolige omgivelser. Det finnes også en egen leilighet tilknyttet boligen, som kan brukes ved behov, for eksempel hvis du trenger ro eller hvis du trenger å være for deg selv.


En uke ved Femundselva

Tidlig i oppholdet har du mulighet for å bli med på en tur sammen med personalet. Det er en fin måte å bli kjent på, uten stress.

Vi har mulighet til å benytte en hytte ved Femundselva, midt i flott natur. Der kan vi prøve rafting, klatring, padling, fiske, eller bare gå turer i skog og mark. Aktivitetene tilpasses deg, med fokus på mestring, trygghet og gode opplevelser.


Hvordan er de voksne?

Vi er ikke perfekte, men vi møter deg med respekt. Vi prøver å forstå deg, ikke bare det du gjør. Vi tåler at du er sint eller lei deg, og vi gir deg ikke opp. Det er lov å bruke tid på å stole på oss.


Må jeg snakke?

Nei, du bestemmer selv hva du vil si. Men vi bryr oss, så vi kommer til å være der og prøve å forstå deg.


Hva hvis jeg blir sint?

Det skjer. Når det blir vanskelig, hjelper vi deg å roe ned. Vi prøver å forstå hva som skjedde, og vi finner løsninger sammen. Du får ikke «straff» for følelsene dine.


Er det regler?

Ja, for at alle skal være trygge. Vi er opptatt av å forklare hvorfor, vi snakker med deg, og vi prøver å finne løsninger sammen.


Hva forventer vi av deg?

Ikke at du skal være perfekt. Bare at du møter opp når vi har møter sammen, at du prøver litt, og sier ifra når noe er vanskelig. Det holder.

Du trenger ikke ha tro på dette nå. Det holder at vi har tro på deg, helt til du er klar til å ha det selv.

Vi står støtt sammen med deg når det stormer.